CRONICA: Festivalul Ethno Jazz 2011 - Ziua 4

Data: 22 - 25 Septembrie 2011

Descriere

Ediţia a X-a jubiliară a Festivalului Ethno Jazz s-a încheiat cu un concert pe măsură, în care au evoluat trupa "Magnus Lindgren Batucada Quartet" şi proiectul "Moldova Calls".

Mai întîi în scenă urcase trupa suedeză "Magnus Lindgren Batucada Quartet", prezentînd, de fapt, un adevărat mix de etnii: liderul şi chitaristul formaţiei fiind suedezi, basistul – originar din SUA, iar toboşarul – turc. Muzica interpretată de ei a fost probabil cea mai apropiată de jazz-ul clasic,  dintre toate trupele ce au evoluat în această ediţie a festivalului. Artiştii trupei "Magnus Lindgren Batucada Quartet" au cîntat şi cîteva pasaje în limba portugheză. Ieşind la bis, muzicienii au interpretat o compoziţie de jazz mai rapidă, dar plăcută, pe care liderul trupei, Magnus, a combinat-o cu prezentarea colegilor săi de trupă. Fiecare artist prezentat oferea la rîndul său un solo scurt, iar basistul a citit chiar şi un scurt rap iute în engleză.

În imagini: Magnus Lindgren Batucada Quartet

Probabil cea mai aşteptată apariţie în cadrul acestui festival a fost proiectul "Moldova Calls", ce a ieşit în scenă după prestaţia suedezilor. "Mini-orchestra", compusă din: formaţia Trigon (Moldova), Mark Alban Lotz (Germania) şi Paul Pallesen (Olanda), a început recitalul cu piesa "Moldova Road Poem". După care, Anatol Ştefăneţ (liderul trupei "Trigon" şi, în acelaşi timp, organizatorul principal al festivalului) a invitat-o în scenă pe vocalista Jodi Gilbert (SUA). A doua piesă începuse cu emiterea a diverselor sunete, mai mult sau mai puţin obişnuite: fie de păsări, fie de adiere a vîntului în natură, evoluînd într-o piesă melodioasă, lirică şi foarte plăcută. Vocea remarcabilă a vocalistei a tranformat piesa "Fair and Tender Ladies" într-o adevărată nirvană pentru ascultători. Apoi au urmat piesele "Pe loc", "Nistru Song" şi "Chişinăul cheamă", ultimele două fiind compuse de Mark Alban Lotz. Aceste creaţii au exprimat amestecul de impresii ale compozitorului despre Moldova cu o puternică influenţă a motivelor moldoveneşti.

În imagini: Moldova Calls

La interpretarea piesei "Şumaher Vals", Jodi Gilbert a trecut de la cuvinte la imitarea unor sunete care au dus la întărirea spiritului mistic în sală. Apoi a urmat cîntecul "Irregular Man", cu o secvenţă de banjo în interpretarea lui Paul Pallesen. După finisarea unei piese vioaie cu motive folclorice moldoveneşti, cu "solo-urile" lui Jodi Gilbert, care, de fapt, erau mai mult nişte sunete stranii şi chiar psihodelice, Anatol Ştefăneţ a anunţat ultima piesă. Aceasta era "theme song"-ul festivalului care răsuna în pauzele concertelor din fiecare zi. După finalizarea ei a urmat tradiţionala prezentare a sponsorilor şi partenerilor festivalului, şi mulţumirea publicului pentru suportul moral.

În cele zece ediţii ale Festivalului Ethno Jazz, Chişinăul a găzduit 88 de formaţii din 42 de ţări ale lumii, festivalul devenind un eveniment aşteptat atît de publicul autohton, cît şi de cel de peste hotare. Curajul şi perseverenţa organizatorilor sunt aplaudabile pentru diversificarea şi crearea unei atmosfere de-a dreptul culturale la noi acasă.

În imagini: Moldova Calls

Autentificare

Vă rugăm să introduceți emailul și parola Dvs: