Descriere
«COLECȚIE DE IMPRO RITUALURI NR.2»
Spectacol interactiv
13 decembrie (sâmbătă), 16.00 – 18.30
Muzeul de Istorie a Chișinăului, str. A. Mateevici 60 A
DONAȚII DE LA 50 DE LEI, BILETE LA MUZEU — 30 DE LEI
ATENȚIE, PRIETENI! INTRARE PE BAZĂ DE REZERVARE!
Rezervări pentru spectacol la telefon (+373) 78 280 708!
NOU RITUAL TEATRAL ÎN STIL CHIȘINĂUIAN
Da, există o oportunitate de a face ceva necesar și nou – ÎMPREUNĂ: spectatorii participă la proces. Desigur, doar acei spectatori care doresc să participe. De această dată — creând interpretări ale ritualurilor spontane care se desfășoară în joc.
Din 2007, una dintre direcțiile Studioului ZaO este dezvoltarea noului ritual teatral. Ritualul nu este doar o sursă antică a teatrului, ci și esența sa profundă, subtilă, care se reinventează constant.
Această reînnoire a devenit sarcina regiei din momentul în care, în 1932, Antonin Artaud a văzut la Expoziția Colonială Mondială din Paris spectacolul unei trupe din insula Bali. Și în el (în Artaud, nu în insulă) a revenit amintirea dialogului de joc deschis al omului cu realitatea. Pentru că exact aceasta este ritualul.
În urma lui Artaud, verticala rituală în teatru au construit-o Jean-Louis Barrault și Gordon Craig, Vsevolod Meyerhold și Mihail Cehov, Peter Brook și Jerzy Grotowski, Eugenio Barba și mulți alții.
Proiectul nostru este despre faptul că ritualul este parte a vieții fiecărei persoane. Că în acest gen antic și nou forma poate fi orice, de la cea mai neașteptată până la cea mai simplă. Și la baza sa se află manifestarea voinței creative, a dorinței, a faptei. Căci ritualul a fost întotdeauna orientat spre schimbarea status quo-ului! A fost aplicat, concret, pragmatic.
Pragmatica poate fi, după cum se știe, diferită. Poți cere recoltă. Sau poți exprima recunoștință Râului, care, aproape dispărând din peisajul nostru, rămâne totuși artera metafizică a Chișinăului. Poți lăuda Luna sau atinge Lumina Verii. Poți juca Paștele Caselor – să reînvii, măcar în ritual, casele Orașului Vechi care nu mai există. La un nivel foarte subtil de percepție a lumii, pe care știința îl numește fenomenologic, poți întări ceva, te poți curăța de ceva, poți aminti ceva sau chiar îmbrățișa... Ritualul teatral este introducerea armoniei în lume într-un mod ludic, liber, răbdător și detaliat.
METAFIZICA ACȚIUNII
Oare nu facem astfel de mișcări în viață? Facem, desigur. Când ea cere schimbări care se află în zona necunoscutului. Logic nu le poți construi. Trebuie să comunici cu lumea în limbajul paradoxului, al intuiției... Al imaginii! Și iată-ne din nou în spațiul artei. Aparent, nu întâmplător este atât de profund legată de ritual.
Happening, performance sunt renovări ale ritualului în practica teatrului contemporan. În formă sunt neobișnuite și paradoxale, iar în esență sunt dialogice – orientate spre deplasări/schimbări în societate și cultură.
Ei bine, despre dialog și paradox ca proprietăți ale ritualului teatral pare că totul e clar. Dar ce legătură are impro? În această privință există vești din lumea antică: ritualul a început ca improvizație. Formele sale s-au format în magma impro, iar "s-au răcit" și au început să se repete într-o manieră pusă în scenă mult mai târziu.
DE CE? CE? CUM?
DE CE: în forma jocului, a imaginilor paradoxale, aducem în spațiu ceea ce considerăm important, frumos, interesant. Sau curățăm spațiul, vindecăm, restaurăm. Sau curățăm un sentiment – adică obiectul poate fi nu neapărat spațiul în sine, ci și dimensiunile umane. Împlinim un vis sau rezolvăm o sarcină complexă.
CE: mai întâi, trebuie să AUZIM CE anume personajele noastre vor să schimbe.
Și apoi – să AUZIM CUM anume.
În ciuda poveștilor scurte, implicăm personaje în joc pentru a se angaja într-un ritual în spațiul imaginilor artistice, fără a intra pe teritoriul psihodramei. Ne interesează ritualul teatral. Și el nu este iluzoriu. El este o formă deosebit (și deosebit de interesantă!) de transfigurare a lumii.
Voi interpreta 3 impro-rituale, 3 „pagina” ale Colecției. Și după fiecare „pagină” vom conversa cu spectactorii despre sensurile descoperite. La ce aspirații au urmărit personajele? Ce schimbări în lume au încercat să creeze?
Înainte de spectacol, vom organiza pentru public un scurt antrenament bazat pe tehnica intuitiv-analitică, pentru a le fi mai ușor să depășească limitele logicului obișnuit.
V-am spus deja că acesta este un proiect nou? Complet nou. Nu doar pentru teatrul nostru.
TURNUL: VERTICALA
Pentru construirea verticalei rituale am ales Turnul – cea mai veche "scară către cer" a Chișinăului. De fiecare dată, jucând aici, simțim accelerare și atracție cerească. Astfel participă la joc clădirea Muzeului orașului, turnul de apă, construit din scoici, presate de timp în piatră pufoasă ca pana, aerisită. Șoptiți acestor pereți dorința voastră – și marea foarte antică, care a sculptat colinele noastre, vă va auzi. În Chișinău este întotdeauna aproape. Marea Invizibilă a Iubirii.
Autoarea proiectului și regizoare: Elena Cușnir
Consultant științific: Jozefina Cușnir, PhD
Actori: Angela Enachi, Natalia Jurminschi, Iulia Pânzari
Andrei Patraman, Mihail Cistiakov, Vladimir Șimanschi
MULȚUMIM PENTRU SPRIJIN
Asociația Oberliht
Muzeul de Istorie a Chișinăului