CRONICA: Festivalul Gustar 2011

Data: 27 - 28 August 2011
Locul: Orheiul Vechi (Trebujeni)

Descriere

Ultimul week-end din această vară a găzduit, în amfiteatrul rezervaţiei culturale Orheiul Vechi, festivalul etno-folcloric Gustar. O zonă pitorească cu 14 locuri de importanţă istorică de vizitat, orăşel de corturi cu bucatărie naţională, vin şi fructe "de la producător", expoziţie de costume naţionale şi obiecte din lut, lecţii de olarit şi multă muzică – aceasta este doar o parte din programul oferit de către organizatori.

Prima zi a festivalului a fost inaugurată de grupul etnofolcloric model "Moştenitorii" cu dansuri şi muzică populară, după care ansamblul "Cerveno Chidka" (în traducere – floarea roşie) din Taraclia a prezentat dansuri bulgăreşti. Duetul experimental dintre ansamblurile folclorice "Răzăşenii" şi "Ţărăncuţa" au adus la critica spectatorilor dansuri prezentate de artişti de vîrsta întîia şi a treia. Ansamblul "Amadeus" şi naistul Ştefan Negură au interpretat renumita "Ciocîrlie", care pe parcursul celor două zile a fost intonată de mai multe ori în variaţii şi de colective diverse. Apoi, în scenă au apărut muzicienii din "Fanfara Vasilie Amarfei", ce au reuşit să provoace spectatorii la o horă.

Ieşirea în scenă a trupei "Trigon" a fost precedată de chemarea ei în glas tare de către fani. Muzicienii i-au mulţumit acestora prin interpretarea a celor mai renumite piese ale formaţiei, ce au satisfăcut cererea muzicală a publicului. Apoi, în faţa publicului a evoluat ansamblul "Art Studio Repede", prezentînd dansuri de diverse genuri, cel mai remarcabil fiind dansul pentru piesa remixată "Sanie cu zurgălăi".

În imagini: Trigon, Art Studio Repede

Hristina Beleva a demonstrat măiestria muzicală la un instrument tradiţional bulgăresc – gadulka, ce seamănă cu o vioară la sunet. Hristina şi chitaristul Peter Milanov au interpretat cîteva piese în bulgară, printre care şi una despre nunta unei bulgăroaice. Trupa "Ethno Spirit" a prezentat cîteva piese bretone, moldoveneşti şi balcanice. Publicul a rămas impresionat de vocea puternică a solistei, iar în timpul interpretării faimoasei piese ţigăneşti "Chae Shukarie" majoritatea spectatorilor au început să danseze, la sfîrşit rechemînd trupa în scenă pentru a cînta încă o piesă. După această prestaţie, în scenă au ieşit "Tsigunz Fanfara Avantura" – muzicienii polonezi ce au parcurs 1400 de kilometri pentru a încinge atmosfera Gustar-ului.

În imagini: Ethno Spirit, Tsigunz Fanfara Avantura

Trupa autohtonă "Concertino", compusă din 6 acordeonişti, a impresionat publicul cu piesa "Liber Tango", după care a urmat mult-aşteptatul show de lumini. "Dansul" focului de pe stînci şi lansarea felinarelor chinezeşti în cerul înstelat au fost însoţite de o muzică răscolitoare. A urmat bolivianul Milho Khorhaya care a interpretat melodii sud-americane la sikus (nai), iar prestaţia trupei "Alex Calancea Band" a încheiat prima seară a festivalului.

În imagini: Concertino, Spectacolul de focuri şi Milho Khoraya

În a doua zi
pe scena Gustar-ului a evoluat trupa vocală autohtonă UniVox. Remarcabilă a rămas "hora bătrînicilor" – dansul unui grup de doamne în timpul prestaţiei "Şoimanilor". Ritmurile şi dansurile trupei "Enigma romilor" au impresionat spectatorii şi i-au pus în mişcare pe cei mai descătuşaţi. Iar după amiază, în scena Gustar-ului a apărut pentru a doua oară trupa poloneză "Tsigunz Fanfara Avantura", ca surpriză din partea organizatorilor. În încheiere, cei de la "Transbalkanica" au interpretat doar cîteva piese, care au reuşit să-i pună din nou pe oaspeţii festivalului în mişcare.

În imagini: "Hora improvizată", Enigma Romilor, Transbalkanica

Dansurile, muzica şi voia bună, preparate cu bucate naţionale, show-ul de lumini, dormitul în corturi şi tolănitul pe iarbă verde au creat atmosfera festivalului. Gustar-ul promite să devină un eveniment de talie naţională, tradiţional pentru sfîrşitul de vară, ce va întruni pe viitor tot mai mulţi localnici şi turişti dornici de a cunoaşte şi savura din cultura şi tradiţiile moldave.

ZIUA 1

ZIUA 2

Autentificare